I jobben som Etableringsansvarlig må Erlend Borge ofte få tak i transport på ulike steder av landet.
- Idag kan jeg ha behov for å flytte en maskin fra Kristiansand til Egersund. Imorgen må jeg kanskje sørge for at 17 europaller med diverse varer skal flyttes fra Trondheim til Lier – eller motsatt. Det kommer an på aktiviteten i varehusene våre, forklarer han.
En enklere hverdag
- Transportbehovet mitt oppstår dermed på kryss og tvers av landet, og helt uavhengig av hverandre, forklarer han videre.
Tidligere kontaktet Borge enten mange ulike transportører for å få løst fraktbehovet sitt, eller sendte en direktebestilling til en av landets store transportselskaper.
- Transportørene har gjerne sine kjerneområder. Ettersom mine behov er så varierte har det vært vanskelig for meg å knytte meg opp til en fast aktør som kan løse behovene mine hver gang. Kommunikasjonen og samhandlingen med de forskjellige aktørene har også vært tidkrevende, spesielt med oppfølging rundt om varene mine er blitt hentet og levert.
- I tillegg ble det jo mange og ulike fakturaer å forholde seg til. Er man opptatt av kontroll på disse så tar det tid med all slik administrativ oppfølging av frakt.
Tok i bruk Swipload
Høsten 2020 bestemte han seg for å ta i bruk Swipload.
Swipload er en digital programvare som gir brukeren nye muligheter i styringen av egen transporthverdag.
Borge var i startfasen usikker på effekten av tjenesten. Samtidig var han villig til å prøve den ut ettersom det var få forpliktelser.
- Swipload krevde ingen større installasjonsarbeid og fremsto som svært oversiktlig med et intuitivt design. Kostnadsmodellen gjorde det enkelt for meg å teste, sier han.
Ble sentralt verktøy
I dag har Swipload blitt et sentralt og viktig verktøy i hverdagen som Etableringsansvarlig.
- Tiden jeg nå bruker på å finne transportører som kan løse oppdragene mine er redusert til et par tastetrykk, forteller han.
- Istedetfor å ringe eller maile rundt til mange ulike aktører oppretter jeg heller et transportoppdrag i Swipload. I løpet av minutter får jeg kontakt med transportører som kan hjelpe meg. Så velger jeg den aktøren som passer best til behovet mitt.
Han fortsetter:
- Jeg kan både nå ut direkte til transportører jeg har knyttet kontakt med, samtidig som jeg har muligheten til å forespørre bredt om transport gjennom Swiploads spotmarkeds-modul. Dette gir meg fleksibilitet, muligheten til å nå ut til ukjent ledig kapasitet, og ikke minst et digitalt verktøyet jeg kan jobbe i, og som gir meg oversikt og kontroll på sporing, henting og signering for levert - helt uavhengig av transportøren jeg ender opp med å sende fraktordren min til.
- Uavhengig av hvor mange transportører jeg benytter iløpet av en måned får jeg dessuten kun ett bilag, ettersom Swipload tar seg av alt av fakturering og oppgjør.
- Anbefaler andre
Borge forklarer at samhandlingen med transportørene i praksis har mange likhetstrekk med vanlig mail-kontakt.
- Når jeg sender transportøren en forespørsel direkte, eller via spot-modulen Marked, får transportøren en mail med oppdragsdetaljene. Men uten å koble kommunikasjonen opp gjennom Swipload ville jeg ikke fått gevinsten av å kunne jobbe i ett verktøy. Hadde all kommunikasjon bare vært mail og samtale-basert ville jeg manglet innsikt, oversikt, kontroll på henting og levert, fått mengder med mail i innboksen min, og flere fakturaer å holde styr på. Nei takk, det vil jeg helst slippe, humrer han.
- Jeg vet ikke hva som er behovene til andre i hverdagen, men jeg vil tro at samtlige aktører som bestiller og samhandler med transportører via epost og telefonsamtaler, eller på andre måter, vil ha like god nytte av Swipload som meg, avslutter han.